SOBRE MÍ

ABOUT ME

Barranquitas, Puerto Rico,1978

Cineasta y artista interdisciplinaria. Su obra incluye cine, audiovisual, foto fija e instalación. Los ejes temáticos de su trabajo abordan la enfermedad, el duelo, el género y la desigualdad.

En 2016 estrenó los cortometrajes Biopsia (híbrido, Premio a la Mejor Dirección en la competencia de cortometrajes del Festival de Cine Europeo) y Todavía (ficción).

 

En 2017 ganó el Premio al Mejor Guión en la Competencia de Guiones Inéditos de la XXXIX Edición del Festival del Nuevo Cine Latinoamericano en La Habana, Cuba. Ese mismo año estrenó Revuelo en Roosevelt, pieza de vídeo arte comisionada por el Instituto de Cultura Puertorriqueña y la National Endowment for the Arts.

 

En 2018 obtuvo una beca para el desarrollo de su primer largometraje, La pecera, a través del Fondo Latinoamericano del Instituto de Cine de Tribeca, y ganó el Primer Premio EAVE en el MAFIZ del Festival de Cine de Málaga.

 

En 2019 ganó el Fondo de Coproducción del Programa IBERMEDIA para la realización de La pecera, filme que, al igual que Biopsia, se desarrolla en Vieques, Puerto Rico, y estrenó el vídeo documental Juana(s) Matos, comisionado por el Museo de Arte Contemporáneo de Puerto Rico.

 

En 2020, estrenó La Josca pieza de vídeo comisionada por el Instituto de Cultura Puertorriqueña y la National Endowment for the Arts. 

En 2021, estrenó Cotía y Alto del Cabro, vídeos comisionados por el Museo de Arte Contemporáneo de Puerto Rico. 

Marrero Sánchez ha sido artista residente de la Universidad de Chicago, del MASS MoCA y del Programa de Estudios Latinoamericanos de la Universidad de Princeton. Sus trabajos han sido presentados en Puerto Rico, Cuba, México, Guatemala, Colombia, Estados Unidos y Europa. Actualmente reside y trabaja entre San Juan, Puerto Rico y Hyde Park, Chicago.

Sus vídeos Revuelo en el Roosevelt (2017) y Juanas Matos (2018) forman parte de la Colección Permanente del Museo de Arte Contemporáneo de Puerto Rico.

 

 

 

Interdisciplinary filmmaker and artist. Her body of work includes film, audiovisual, still photography and installation. The thematic axes of her work address illness, grief, gender and inequality.

In 2016 she premiered the short films Biopsia (hybrid, Best Direction Award in the short film competition of the European Film Festival) and Still (fiction).

 

In 2017 she won the Best Screenplay Award in the Competition for Unpublished Screenplays of the XXXIX Edition of the New Latin American Cinema Festival in Havana, Cuba. That same year, Revuelo en Roosevelt premiered, a video art piece commissioned by the Institute of Puerto Rican Culture and the National Endowment for the Arts.

 

In 2018 she obtained a grant for the development of her first feature film, La pecera, through the Latin American Fund of the Tribeca Film Institute, and won the First EAVE Prize at the MAFIZ of the Malaga Film Festival.

 

In 2019 she won the IBERMEDIA Program Co-Production Fund for the making of La pecera, a film that, like Biopsia, takes place in Vieques, Puerto Rico, and premiered the documentary video Juana (s) Matos, commissioned by the Museum of Art Contemporary from Puerto Rico.

 

In 2020, she premiered La Josca a video piece commissioned by the Institute of Puerto Rican Culture and the National Endowment for the Arts.

 

In 2021, she premiered Cotía and Alto del Cabro, a video project installation commissioned by the Museum of Contemporary Art of Puerto Rico.

 

Glorimar has been an artist-in-residence at the University of Chicago, the MASS MoCA, and the Latin American Studies Program at Princeton University. Her works have been presented in Puerto Rico, Cuba, Mexico, Guatemala, Colombia, the United States and Europe. She currently resides and works between San Juan, Puerto Rico and Hyde Park, Chicago.

Her videos Revolt at the Roosevelt (2017) and Juanas Matos (2018) are part of the Permanent Collection of the Contemporary Art Museum of Puerto Rico.